Dari Meja Editor

Sekarang ini saudara dan saudari berada dilapang sasar Pergerakkan Pemuda UMNO Jerantut. Jangan melintas tidak tentu hala, kerana triger di hujung jari; dipetik terus meletup. Hujung laras ini tak mengenal siapa. Sekali laras menghala ke saudara/saudari bermakna giliran saudara/saudari akan tersungkur.

Jangan rapat, Pemuda sepak, terajang, sigong,tempeleng; jika jatuh terus lenyek. Sasaran kami adalah DAP, PAS dan PKR; Lim Kit Siang, Lim Guang Eng, Nik Aziz, Haji Hadi, Anwar Ibrahim dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

SIAP SIAGA! RAPATKAN BARISAN! KEHADAPAN JALAANNN! KIRI!..... KANAN!.......KIRI!.......KANAN!......KIRI!.......KANAN! ATTENNNTIIOONNN!

Sunday, November 14, 2010

PEMBANGUNAN BANDAR BARU JERANTUT WZWH KATA ORANG MELAYU RUGI



WZWH, mengatakan jika pembangunan itu tidak terus orang melayu rugi kerana tidak cantik, pintu masuk taman negara. Itu pandangan peribadinya sentiasa nampak kiri.

WZWH jika tak lihat  fakta jangan cakap. Nanti nampak kurang bijak!!. Orang semua sudah tahu ia telah dipamirkan dalam pelan pembangunan bandar oleh Jabatan perancang di Jerantut.  Tak baca la tu. bahawa dataran Jerantut itu hanya tinggal seluas 40 kaki lebar sahaja. Sama besar dengan kaki lima, luas sikit. Atau lebih kurang jalan raya dengan bahu jalan. Selamat  dan nak cantik dan hias apanya.

Lain kali kena tanya orang tua-tua. Pemuda tanya mereka.Sebelum bandar baru jrantut dibuka tahun 70an,  hanya ada bandar lama. Orang melayu tak dapat berniaga didisitu penuh dengan cina saja. Tan  Sri sharif Ahmad buka bandar baru ajak PKNP buat kedai. Maka ramailah orang melayu berniaga. Mara pun buat juga. Majlis Daerah pun pindah kesitu. Majlis pun buat gerai-gerai dan kedai murah. Ramailah orang melayu berniaga.

Lepas tahun 2000, bila buat kedai-kedai baru, orang melayu mula tenggelam buta ke ? Jika bandar baru ini terus, orang melayu lagi hilang tau ke ?.

Yang pasti pembangunan itu tidak untungkan melayu. MMelayu hanya bangga jerantut cantik. Isi kosong.  Kalau jadi pemimpin mesti ingat majukan bangsa sendiri,  jangan tapau orang melayu.Kita sediakan peluang untu mereka. Betul bukan tidak ada melayu mampu, tetapi kurang mantap. Jika harga rendah mereka mampu. Contohnya, semasa Ikip dan PKNP buat dulu, harganya patut mengapa ramai orang melayu beli.

Pemuda sokong apa yang muarasat bangkit itu supaya dikaji oleh MB dulu. Kami tidak mahu dengar jawapan WZWH. Dia sapa?  bukan MB atau wakil MB.

Kalau orang melayu tak maju berniaga, menang pilihanraya apanya. Bila ramai orang membantah itu tandanya tak sukalah. Ini soal masa depan politik ekonomi malayu. Lainlah WZWH cakap bagi pihak Lo Li. Ingat, PRU 12 BN dapat parlimen 1946 saja lebih.

1 comment:

Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Nibong Tebal said...

slm ziarah
pohon sdr dpt follow & add blog kami dlm bloglist dr kembali
tq

www.pemudaumno-nibongtebal.blogspot.com