Dari Meja Editor

Sekarang ini saudara dan saudari berada dilapang sasar Pergerakkan Pemuda UMNO Jerantut. Jangan melintas tidak tentu hala, kerana triger di hujung jari; dipetik terus meletup. Hujung laras ini tak mengenal siapa. Sekali laras menghala ke saudara/saudari bermakna giliran saudara/saudari akan tersungkur.

Jangan rapat, Pemuda sepak, terajang, sigong,tempeleng; jika jatuh terus lenyek. Sasaran kami adalah DAP, PAS dan PKR; Lim Kit Siang, Lim Guang Eng, Nik Aziz, Haji Hadi, Anwar Ibrahim dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

SIAP SIAGA! RAPATKAN BARISAN! KEHADAPAN JALAANNN! KIRI!..... KANAN!.......KIRI!.......KANAN!......KIRI!.......KANAN! ATTENNNTIIOONNN!

Saturday, July 3, 2010

NAJIB KETUK DAN LENYEK KEPALA SESUMPAH MELAYU DIJERANTUT

Presiden UMNO YAB Dato' Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak membidas golongan melayu yang lupa diri dalam gerakan memperkasakan bangsa. Mereka itu buta sejarah bahawa bertapa susahnya nenek moyang kita berusaha untuk memerdekakan negara sehingga kaum wanita sanggup menanggalkan kain tudung menadah derma untuk disumbangkan kepada Tengku Abdul Rahman dan rakan-rakannya keLondon berunding bagi memerdekakan tanah air. Kadang-kadang mereka bukan buta sejarah tetapi membelakangkan sejarah kerana 'kepentingan diri mengatasi kepentingan agama, bangsa dan negara.
(2) Ketika berucap merasmikan persidangan perwakilan UMNO Bahagian Jerantut, DS Najib dengan nada yang keras mengingatkan pemimpin-pemimpin yang dipilih oleh rakyat supaya menggunakan kuasa sebaik mungkin memperkasakan orang melayu dan bukan sebaliknya memperkasakan diri sendiri sehingga hak-hak orang miskin dan perlu dibantu diketepikan.
(3) Perbuatan rasuah politik (politik wang) dengan menghantar rombongan orang-orang terpilih ke Medan, Bandung dan lain-lain untuk mendapatkan undi adalah amalan yang boleh menimbulkan kebencian orang ramai kepada UMNO kerana persepsi rakyat pemimpin UMNO bermewah-mewah dan mereka yang tertentu sahaja yang menikmati belaian pemimpin. Jika banyak wang beliau menasihatkan agar membantu orang-orang miskin yang masih ramai disekitar masing-masing.
(4) Kroni juga dilakukan dalam agihan saham felcra sebagai contohnya, PM mendedahkan ada pemimpin yang mengagihkan saham kepada mereka yang tidak layak dapat tetapi dibagi atas dasar kronisma(kawan-rapat) dan nepotisma ( kaum kerabat). Begitu juga dalam hal membantu rakyat (mungkin juga permohonan tanah) mestilah dijadikan keutamaan bukan songlap untuk memperkasakan diri sendiri, sehingga apa yang patut diberi kepada rakyat diusahakan untuk milik peribadi.
(5) PM berkali-kali mengingatkan amalan pemimpin yang seumpama ini mesti berubah kerana mengelak dari pandangan jijik rakyat kepada UMNO dan BN. Pemimpin-pemimpin ini jika terus melakukannya akan menjadi beban kepada memperkasakan orang melayu.
ULASAN EDITOR:
1200 orang yang hadhir termasuk 405 orang perwakilan bertepuk tangan, menjerit, bersorak semasa PM membuat bidasan tersebut dengan penuh semangat dan melepaskan wap. Walaupun perkataannya kurang jelas dalam kelantangan sorakan dan 'boo' tersebut tetapi ada juga terdengar bunyi 'betul...betul...' dan ada pula terdengar sahutan "pancas sahaja dia tak guna". Sorakan menggamatkan dewan. Editor meninjau semasa minum " ramai yang mengatakan bahawa mereka faham bahawa PM tuju ucapan itu kepada "siapa" dan "habislah dia" mereka kata PM selalu menoleh ke 'dia' semasa berucap.
(2) Seorang perwakilan dari Felda Kota Gelanngi 1 Encik Shuib, waktu tanya apa pandangan tentang ucapan PM dia memberi komen " PM rebus telur bukan lagi setakat setengah masak tetapi kali ini rebus dah jadi batu"
(3) Seorang lagi ditemui, bekas Jawatan kuasa pemuda Encik Fanzana berkata " terberaklah 'dia' kali ini bila orang No 1 bantai dia cukup-cukup" sambil menarik nafas lega kerana cukup puas.
(4) Seorang setiausaha kepada MB Pahang waktu makan tengah hari bersama beberapa orang telah memberi komen " Masaklah dia kalau dah PM cakap macamtu" Editor makan bersama setiausaha MB tersebut.
(5) Ketua penerangan pemuda pula memberi komen " susahlah begini, pemuda akan hilang kepercayaan orang ramai kalau dia buat begitu. Memanglah saya pun tahu dia buat begitu, tapi tak sangka PM boleh berucap sedemikian".
(6). Editor tak faham siapa yang dituju dan siapa "dia" itu. Jika saudara memberi komen mulakan dengan perkataan " SESUMPAH" . Jika tidak ada perkataan itu komen tidak akan disiarkan.

25 comments:

Anonymous said...

SESUMPAH,

Orang itu adalah berwatak IBLIS dan Lepasan pusat Pengajian Iblis kerana sifat nya menolak kebenaran dan keadilan dan memandang rengdah sama manusia. mengamalkan dan berpenyakit hasad dengki dan memfitnah. HItam dan pendek ,itu kah.

Anonymous said...

sesumpah,

kami tahu dah tau sapa yang sebenornya, orang semua bercerita dan bercakap lepas ucapan itu hingga hari ini dan munggkin esuk lusa, tulat dan tubing dan teruslah. abislah awak, PM dah tau dah benda awak buat semua laporan dah sampai kedia.

MALAPETAKA SI DOMPOK said...

bila org no 1 malaysia bidas ke dompok maka dgn automatik maka tutup buku lah wan amizan dlm politik umno jerantut. sy rasa patut tubuh parti baru ( PERKATAK ) mcm ibrahim ali perkasa. sy rasa wan amizan akan melompat ke parti lain, sb pm tak guna dah khidmat pemusnah umno jerantut si yb boroi ni.

semasa sy ada di dewan hari tu, pucat muka si yb tahan tu krn apa yg dilakukan semasa menjadi wakil dun tahan telah terbongkar semua nya.

sy ingin penulis menyiasat siapa yg melepaskan lapuran kpd presiden umno tu. adakah hj kamurulzaman baria, dato azizan yaakob atau sb sb politik atau blog blog jerantut yg di telaah pm.

wan amizan anda telah menjadi perbualan hangat di jerantut sekrg krn kerakusan & pembohongan anda sendiri.

terima kasih, tengku lan, dato ghazali sulaiman, dr shukri, hartini dan kamulzaman baria kerana berusaha membawa Dato sri najib ke jerantut, sb wan amizan akan hilang dgn keyataan najib tempoh hari.

KUASA ALLAH JGN DILAWAN WAHAI SI YB DOMPOK, ANDA BYK DUIT TAK GUNA JIKA DI HINA SEDEMIKIAN RUPA.

Anonymous said...

Jatuhnya Kesultanan Melayu melaka akibat perbuatan si Kitol hanya berbekalkan segenggam emas.Janganlah sdr jd si kitol dan memutar belitkan fakta yang ada.Sdr sendiri thu akibat perbutan fitnah itu amat besar dosanya
Ssgguhnya, sgolongan dr hamba2Ku berdoa {di dunia}, "Ya Tuhan, kami tlh beriman, maka ampunilah kami, kurniakanlah kami rahmat krn Engkau adalh pemberi rahmat Yg Plg Baik". Lalu Kami jdkan mrk bahan ejekan, shingga {kesibukan} mengejek {umpat} mjdkan kamu lupa mengingati Aku dan adalah kamu selalu mtertawakan mrk. Pd h...ari ini {kiamat} Aku beri balasan krn kesabaran mrk, mrk adalah org2 yg menang (Al-Mukminun:109-111)
Sedarlah sahabatku...sesungguhnya kita 1 bangsa,1 agama dan kita juga merupakan pejuang yg akan membela nasib bangsa,janganlah sdr menjadi si Kitol yg memusuhi bangsa sendiri dan gadaikan maruah demi ketamakan kuasa..kuasa dan harta hanya sementara..hanya perhiasan di dunia...

Muara Sat said...

sesumpah,

Sapa yang sikitol sapa yanmg tamak ni? yang kami tahu mereka orang yang kitol itu yalah orang yang merosakkan umno dengan m,erabus sana sini. Orang yang tamak itu pegang jawatan banyak tapi kerja tak jalan !!. Kalau perkara yang benar bukan fitnah tau tak? Fitnah benda yang sengaja diada-adakan. Kalau sdr tak reti membezakan fitanh dengan kebenaran jangan campor. Nanti kena sembur pulak.

MAT SOP P.T said...

KEPADA SI KITOL ( WAN JOE AGAKNYA)

SY NAK BAGI TAU SI KITOL BAHAWA SIKITOL MENGELUARKAN HADIS ADALAH KAKI EKOR MELAYU NO 1 DI JERANTUT.
ADAKAH LAYAK SI KITOL MENGELUARKAN HADIS. TANDA2 AKHIR ZAMAN KERANA ADANYA ORG SEPERTI SI KITOL LAH.

AKUI SAJA APA YG DILAKUKAN YB BOROI YU SB SI KITOL KELUAR HADIS BERKENAN FITNAH. ADAKAH SEMUA FITNAH KE DOMPOK TU. TEPUK DADA TANYA SELERA, DUDUK RENUNGKAN PERIHAL DOMPOK. JGN DISBKAN DUIT SI KITOL GELAP MATA TAK TAU MANA INTAN MANA KACA.

Anonymous said...

kita asyik bertelagah angkara keburukan sendiri...yang rugi bangsa melayu, umat islam sendiri, inilah akibatnya kalau masing-masing hidup tidak berpandu pada ajaran agama dan budi bahasa adap budaya nenek moyang konon mengiringi kemajuan, kurang asas iman dan takwa, berpaksikan nafsu serakah, nilai RM jadi perhitungan hidup menentukan pimpinan melayu dan negara, maka usah dihiba usah dikesal kalau bangsa sendiri hidup merempat ditanah air tumpah darah sendiri, insaf dan taubatlah....

k dipang said...

sesumpah

Apa taubat? perjuangan aku ini untuk serang mana2 pemimpin yang menjahanamkan bangsa. Apa? kalau dah sapu rata nak suruh pulak orang diam Puissssh....suruh orang sembahyang ooooiii.. cantik punya budak. Rapu semua harta rakyat tak payah sembahyang?. Awak jangan cakap banyak nanti air lior aku ni dah bertakong dah. Biar aku duduk pangkai pokok ni nanti bersembur pula. Biar aku rehat dulu.

Anonymous said...

Sesumpah,

sesumpah...sesumpah...sesumpah... menegak benang basah lagi awak yeh? awak tak tau ke yang ucapan PM tu tuju ke awak?. Kalau tak boleh tangkap betullah awak bingung sangat. Macam manalah tok nan pilih calon bingung begini. PRU 13 cukuplah ambil kuota samseng/perompak jadi calon. Betul boleh menang tapi orang buat contoh nanti banyak pula tempat yang kalah.

Tiongbukit said...

sspah,

MB Tak patut bagi calon tak sesonoh sampai kome dijantot ni pening berkalar kedia. Ari tu ku Lan suka sangat. La ni dah jadi beban pulak. Itulah ambil mudah pasai calon. Ku Lan tak popular kerana dukong boroi tak pasai tu. Akan datang carilah ganti orang mentol pasai sikit. Cukuplah dia tu. Jahanam orang kampung. Itu Tak apa jahanam UMNO lah.

Anonymous said...

inilah jadinya bila kacang lupakan kulit...yang salah dikatakan benar,dan yg batil dijadikan hak.Macam mana bangsa melayu nak maju bila sesama sendiri memperlekehkan bangsa sendiri,mencaci,memaki jadi budaya,tiada wawasan untuk masa depan,hanya bercerita tentang keburukan orang sedangkan diri sendiri pun masih tidak terurus.Kononnya "sayalah hero".apa semua ini?

muara sat said...

sesumpah,

orang tegur sebab 'dia' itu pegang jawatan dan kuasa. Kalau orang yan g tak ada apa2 sapa nak nak ambil peduli. Sebab tidak ada apa yang boleh dilakukan tau tak?. Orang yang berjawatan semua orang perhati. orang biasa sapa peduli. Sebab itu orang lihat siboroi itu kerana dia wakil rakyat. Buat tak tentu hala, semua orang nampak tau tak. Jangan sangka orang lain tak tau apa dia buat. Pegawai2 kerajaan cerita.Orang kampumng bercakap. Yang rosak buklan dia tapi parti kerana dia penjawat parti.

2. Sampai PM pun tahu perilaku sorang wakil rtakyat kecil macam dia itu tandanya berat kesnya. Awak janganlah mengata pula pada orang lain. Orang lain apa ada. Aku ni ha batu pelir saja yang ada.memang betul apa yang awak cakap pada aku tu, diri tak tersusun. Betul aku tak ada menda ngan ada. Aku pula jahat, tak reti kebasa tau?. Aku peduli apa, kerja aku buat komen, keritik saja. Pantang tok aki aku sapa yang mengkhinati bangsa akan aku serang abis-abis.

Kalau orang tegur sampai PM tegur tu betulkan sajalah diri tu jangan nak menyaqlahkan orang lain pulak. lagi teruk nanti sebab iblis macam aku ni bukan sorang ramai tau tak. Air lior dah berkompol dah ni. Aku ni anak haram tau tak? Ayah aku bedal mak aku dalam semak tau tak sampai lahir aku. Kalau tau tak apa. Cukup.

siswa IPTA KL said...

Sesumpah,

Tak usahlah berkeras,diam sudahlah. seluruh dunia sudah percaya apa yang tersurat. Kami dari luar mengikuti petrkembangan saudara. Jadi, cukuplah baiki apa yang terlanjur. sebagai manusia kita memang buat silap. kita akui,diam, dan betulkan. Usah dibetul pandangan orang sudah berakar-umbi apa yang penting kita betulkan diri kita insha Allah akan orang lihat betul. Masih ada masa. TQ

Anonymous said...

apa yg dikatakan oleh pm tu umum,bukannya dia je yg bagi tp ramai yg bg.Yang lain pun bg jgk tp tak mampu mcm dia bg,tp apa yg dia buat x sampai tahap 'kurung'orang,benci orang dan hina orang.ni siap menghasut dan mereka cerita yg melampau-lampau.Pejuang bangsa ke nih?

hatilabu, t.tgh said...

sesumpah,

Awak sekarang cakap nak ubat hati sendiri saja.Tapi bila awak menung seorang diri awak akan terasa segala mata orang yang memandang bukan? Jadi jangan tipu diri. Mengaku sajalah. Itu lebih baik. Awak tak boleh ubah apa yang orang lain fikir. Itulah masalahnya. Duit awak sebanyak mana sekali pun tak boleh beli fikiran orang,tak boleh pendirian orang. Awak beli satu 1000 akan menjual. 1 suka 1000 tak suka. Awak beli 1 ketua cawangan satu cawangan akan marah kalau mereka tau. Sebab ketua cawangan pun satu undi, ahli pun satu undi. Itulah, awak ingat beli ketua kalau orang ramai tau mereka AKAN BISING. Mereka kata tak adil.

k dipang said...

sesumpah,

Dia kata tak kurung orang? bangsat. Ingat orang buta ke pemilihan 2008 dulu die kurung 40 orang tiap-tiap hotel kemudian tabur benatang air batu itu ingat orang tak tau ke? seme budak2 tu fenning belakeh. Ini orang kuat dia sendiri bagi tau, awaqk jangan cakaplah. Bila orang bodoh menjahanamkan anak bangsa itu akibatnya. kalau banyak duit jangan orang melayu muda2 dirosakan. Itu.... yang TPt ajaib pemuda tu keluar masuk penjara, bukan dia yang didik? sekarang kenapa tinggalkan bila beliau tu dan weng kepalanyeh. Pemimpin apa yang jadi makhlok perosak. Fitnah ke? kalau budak-budak yang kena air batu itu cerita sendiri?. Awak tau ke pemilihan 2008, lebih 70 orang makan air batu jadi wakil? pemuda?.semuanya dapat habuan. Awak jgn soroklah sebab awak tak tau saya kerja ape.Lepas itu polius cekup sekor-sekkor. Ituh di RTP tuh jadi tokey ais cendol driver sapa dulu? budak itu pasai duluh tapi lepas tu hancor. Ada banyak lagi kas nok bagi tau tapi ruang ni tak cukup sebb bukan hok kas. Kas kena bagi beransur..

Berita Pemuda said...

sesumpah.

Editor akan bagi peluang semua yang ingin melahirkan pandangan dan pendapat secara adil. Editor galakan supaya lapang komen ini menjadi medan untuk melepaskan wap, asap, pendapat,dan sebagainya. Tetapi saudara harus bertanggung jawab terhadap apa yang saudara Tuliskan. Fitnah, menhasut tanggung sendiri. Terima kasih atas sokongan saudara-saudara

Anonymous said...

SESUMPAH,
Kita kena mengamati kata2 Presiden. Beliau menyelar semua bahagian UMNO.Bukan khusus kpd pemimpin tertentu di Jerantut kerana semua bahagian adalah sama bentuk politiknya. Bahkan pemimpin hari ini lahir dari pemimpin dahulu. Siapa yang memulakan politik wang.Tentulah pemimpin terdahulu. berfikirlah secara rasional kerana tiada murid pandai kalau tiada guru.

Anonymous said...

Sesumpah,

Weh gini gaye ye bila rasa tak puas hati dan marah tidak dapat dibendong, habis seme pekara keluor. Jadi aku faham sekarang kenape perang berlaku?, revolusi berlaku? kerana perasaan dah panas membara. MANA TITIK PERETEMUAN NYA?,. pENGAJARAN NYA DAPAT DIPELAJARI.

Editor said...

Sesumpah,

Maaf kami tak dapat siarkan 12 komen kerana tidak ada sebut perkataan 'sesumpah'namun demikian oleh kerana ada admin/pemberita tersilap ada juga terlepas, itu dimaafkan kerana kesilapan teknikal admin. Teruskan

Anonymous said...

kenapa semua kesalahan di letakkn kepada yb dato wan amizan sahaja????dia seorg saje ker pemimpim umno di jerantut nih?????hahahaha....cite yg bukan2 kt atas ni sumenye membodohkn diri masing2...dh tau kurung org bg syabu,report la.yg aok bior tu kenapa?bersubahat jadinye..nampok sgt aok ni penipu?ke aok dpt jgak???

sesumpah yg pm maksudkan tuh bkn kepada wan mizan ttp kpd pemimpin yg hanya mencari kepentingan sendiri..brape ramai pemimpin yg baik ati mcm wan mizam di jtut ni??cuba sebut nama,,nk jgak sy tau,sbb sy ni org politik jgak,senang nk wat resolusi nk suruh di jd ahli parlimen nanti....jgn hanya pandai bercaka.....sorg pemimpin yg baik hanya bukannya dgn memburukkan org tp menunjukkan kebolehan diri dlm memimpin.....jgn hanya pandai putar belit statement

WZWH said...

Sesumpah,
Salam Anon 12.37,

WZWH sangat tertarik dengan kata hikmat Anon 12.37 seperti di bawah:

"sorg pemimpin yg baik hanya bukannya dgn memburukkan org tp menunjukkan kebolehan diri dlm memimpin.....jgn hanya pandai putar belit statement"

Jika kita tidak suka YB Dato' Wan Amizan, kita kena tunjuk kita boleh buat kerja lebih baik dari beliau, beri sumbangan yang lebih baik lagi dari segi idea, tenaga, masa, wang ringgit. Jangan memfitnah dan putar belitkan fakta. Tunjukkan kekuatan kita yang sebenar!

k dipang said...

sesumpah,
apa putar belitnya. Tak bertul lagi ke wamizan buat banyak hal? berapa wanmizan bagi awak berya sangat nih. Kalau makan atas tapak tangan tu tak payah lah. Buatlah lah resolosi ke boss tu jadi ahli parlimen kalua PM setuju. Lingkup tautak>?.Beruk lapor ajaeh yang sokong boss awak tuuu... tau tak?.

Tak payaah repot, polis dah tau dah, lepas tu yang berabur kena tangkap, awak pekakke, semua yang kena labortu lari dalam belukar belaka.laka.?.

Sape pemimpin? kas bulkn pemimpin. Awak silap orang. Kas pencacai saja tau tak?tak payah bela sangatlah bosss awak tu dah karam tau?. peroaaah. Boss kas aji kama dah tere boss awak tu leper....Boss kas akan naik tau. Dia rapat PM. Dulu masa jadi ahli parlimen dia kena buanmg sebab ku lan nak masuk.tau tak.???? sekarang masa dia semula. huhuhuhu

BPUJ said...

Ha ha ha... saudara tidak melihat betul-betul tajuk berita ini: PM ketuk dan lenyek kepala sesumpah melayu DI Jerantut. DI yang saya maksudkan tempat PM berucap. Cuba fahamkan baik-baik.

k dipang said...

sesumpah,

main pokkar? hehehe, hari itu kas pergi kekampung Gol majlis nkahwin.Malam tu kas duduk dibelakang dompok tengok dia main pokkar dengan budak2 kampung (esuknya shahrin Daud meninggal lemas). Hehehe dia tak perasan ke kas.